Jaarverslag 2022

                                        

 

JAARVERSLAG  2022 -  WERELDWINKEL GORINCHEM.

In het voorjaar van 2022 waren er weer maatregelen van kracht vanwege Covid 19, ook in het najaar waren er nog wat naweeën van de pandemie, e.e.a. kan de omzet nadelig hebben beïnvloed.

De verbouwing van de bovenwoning heeft wat nadelige gevolgen gehad, er zijn diverse lekkages geweest, er heeft 6 weken een bouwsteiger voor de winkel gestaan en er is de nodige overlast door bouwwerkzaamheden geweest. Dit alles kan de omzet ook enigszins nadelig hebben beïnvloed.

De wekelijks koopavonden zijn in 2022 na de wintertijd niet meer opgepakt, de verkoop tijdens deze avonden is tijdens de pandemie steeds verder teruggelopen.

Ondanks deze omstandigheden is de omzet over 2022 iets gestegen en is er zelfs een bescheiden winst geboekt, zie verder het financiële jaarverslag verderop in dit verslag.

Wereldwinkel Gorkum vierde het afgelopen jaar ook het 50 jarig bestaan van de winkel, er is gedurende het jaar met diverse acties en feestelijkheden vormgegeven aan dit jubileum. Er is een “glossy” samengesteld met als onderwerp de geschiedenis van de winkel, samengevat in o.m. persberichten en overig archiefmateriaal.

In juni was er een optreden van djembé band De Toekomst voor de winkel, op 22 oktober is er feest gevierd in theater Peeriscoop met een receptie/reünie en een optreden van Izaak Boom. Er zijn veel positieve reacties op dit feest ontvangen.

  

De verkoop via de VVV card is in 2021 voortgezet, de omzet via deze card blijft ook over 2022 laag.

De Bliekenbon blijft inwisselbaar, het is mogelijk dat er mettertijd kosten aan verbonden zijn. Er is inmiddels tevens een Bliekencard in gebruik genomen.

Er is in 2022 geen aansluiting gezocht bij Wereldwinkels.nu, het alternatief voor de LVV. E.e.a. vooral wegens de te verwachten jaarlijkse kosten.

De kerstpakketten verkoop heeft de omzet mede positief beïnvloed, met dank aan de medewerkers die de verkoop werkzaamheden uitvoerden.

Ook dank aan alle medewerkers die zich ook in dit jaar weer vol ingezet hebben om de verkoop, publiciteit, inkoop, etalage etc. voort te zetten.

Wereldwinkel Gorinchem is deelnemer in de Gorinchemse BIZ. (Bedrijven Investerings Zone).

De Langendijk blijkt geen deel uit te gaan maken van het kernwinkelgebied, de gemeente is wel van mening dat de Langendijk een speciale winkelstraat is die de nodige aandacht verdient.

              

WERKGROEPEN.

 

De werkgroepen binnen de winkel functioneren volgens de in 2014 geformuleerde opzet, aan de verbetering van het functioneren van de werkgroepen wordt voortdurend nagedacht.

Enkele in 2022 functionerende werkgroepen zijn:

-Werkgroep winkelinrichting is (gekoppeld aan inkoop en verkoop.)

-Inkoop / verkoop / etalagegroep.

-Publiciteit groep.

-Personeelszaken.

-Werkgroep ICT.

 

ORGANISATIE.

De Wereldwinkel draait volledig op de inzet van vrijwilligers, het aantal vrijwilligers dat in 2022 actief meedraaide in de stichting  bedraagt gemiddeld 31. Gedurende het jaar hebben enkele medewerkers afscheid genomen, er kwamen ook een paar vrijwilligers bij.

De afdeling personeelszaken heeft aandacht besteed aan het afscheid van vertrekkende medewerkers, en aan het bezoeken van enkele zieken voor zover dat vanwege de corona maatregelen mogelijk was.

Jarige medewerkers kregen ook in 2022 weer een felicitatie kaartje toegestuurd.

Het bestuur is uit de vrijwilligersgroep gekozen en is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de stichting.

Bregitta Breedveld gaf aan tot het bestuur te willen toetreden.

Het bestuur bestond 31-12-2022 uit 6 personen.

-Wim Verwoerdt. (secretaris)

-Rien Stolk. (penningmeester)

-Anny de Vries.

-Bregitta Breedveld

-Inie Paulus.

-Marjolein Moria. Marjolein heeft vanwege haar verhuizing naar de Achterhoek aan het eind van het jaar afscheid genomen als vrijwilliger en bestuurslid van de Wereldwinkel.

De taken van de voorzitter zijn bij toerbeurt waargenomen door Inie Paulus en Marjolein Moria.

De jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst is, wellicht mede door de Covid maatregelen matig bezocht.

De koffie ochtenden waar alle medewerkers in principe aan kunnen deelnemen konden in 2022 weer worden opgepakt.

De besluitvorming binnen de stichting vindt plaats tijdens de bestuursvergaderingen, waaraan in principe alle medewerkers kunnen deelnemen.

Het aanbieden van (maatschappelijke) stages is het afgelopen nauwelijks aan de orde geweest. Een groot aantal van de medewerkers gaf aan geen voorstander te zijn van de begeleiding van stagiaires.

 

PRODUCTENVERKOOP.

De inkoopgroep is er in geslaagd de sortering kunstnijverheidsproducten uit te breiden en aan te passen aan de vraag.

Het realiseren van een zo groot mogelijke winst is niet de belangrijkste doelstelling van de wereldwinkel. Er wordt wel gestreefd naar een goede omzet, dit is van belang voor de producent maar is tevens nodig voor de exploitatie van de winkel.

Het blijkt dat de wat duurdere en exclusieve producten wat sneller verkocht worden, de inkopers hebben hier ook het afgelopen jaar weer op ingespeeld.

Het aandeel van food producten is in 2022 verder afgebouwd, probleem is o.m. het over de datum geraken van producten, ook het niet altijd beschikbaar zijn van producten (o.a. wijn) speelt mee.

De doelstelling van de Wereldwinkel blijft het nastreven naar een eerlijker wereldhandel,  met een redelijk en eerlijk inkomen voor de producenten, terwijl ook duurzaamheid steeds meer de aandacht verdient.

 

ACTIES.

Gedurende het jaar 2022 is Wereldwinkel Gorinchem lid geweest van winkeliersvereniging “Hartje Gorcum” en de winkeliersvereniging van de Langendijk.

6 april heeft een vergadering met Hartje Gorinchem plaatsgevonden, op dezelfde datum was er ook een online overleg over een vrijwilligers verzekering. Deze meeting was zeer informatief, de verzekering is een goede aanvulling op ieders persoonlijke WA verzekering.

Ook op diverse andere manieren, zoals in de plaatselijke media, is de publiciteitsgroep er in geslaagd de winkel te promoten. Er is m.n. veel aandacht en publiciteit geweest rondom het jubileum (50 jaar Wereldwinkel Gorkum).

Het Fairmiles spaarsysteem is helaas gecrasht, het programma bleek niet meer hersteld te kunnen worden, er wordt gezocht naar een alternatieve spaarmogelijkheid, voor de spaarders is nagedacht over een compensatie regeling.

Er zijn in verband met het jubileumjaar 500 speciale papieren winkeltasjes met opdruk gemaakt.

 

ETALAGE / WINKELINRICHTING.

De etalage bepaalt voor een deel het gezicht van de winkel en is daardoor in dat opzicht zeer belangrijk.

De etalagegroep is er ook in 2022 weer in geslaagd de etalage origineel in te richten, zodanig dat klanten zich regelmatig verrast toonden door de vakkundige uitvoering.

 

WINKELPAND.

Het winkelpand is eigendom van de Stichting Wereldwinkel Gorinchem. Samen met de eigenaar van de woning boven de winkel hebben we zitting in een VVE. De lasten zijn dankzij de goede omzet geen probleem, De hypotheeklasten zijn relatief laag, zie hiertoe ook het financiële deel van dit jaarverslag.

De kozijnen in de achtergevel van de winkel zijn aan onderhoud toe, er is besloten in het voorjaar/zomer van 2023 het schilderwerk aan te pakken.

 

AUTOMATISERING.

De IT werkgroep is er ook het afgelopen jaar weer in geslaagd storingen en ander ongemak naar tevredenheid op te lossen. Onze NAS server heeft het halverwege het jaar begeven, helaas is hierdoor een klein deel van het archief en ons spaarsysteem Fairmiles verloren gegaan.

Het verbeteren van de website blijft een aandachtpunt, er zijn inmiddels een aantal uitbreidingen en verbeteringen doorgevoerd.

Kassa systeem Blue Retail is eind december opgehouden te bestaan, er is besloten over te stappen naar het systeem Wereldkassa per 1 januari 2023.

 

PUBLICITEIT.

PR activiteiten blijven zeer belangrijk voor een organisatie als de Wereldwinkel.

Facebook en Instagram zijn ook in 2022 weer ingezet t.b.v. de broodnodige publiciteit. Van de plaatselijke media is zoveel als mogelijk was gebruik gemaakt, het jubileum heeft tevens de nodige aandacht gekregen in de plaatselijke media.

De informatie op het video scherm in de winkel wordt (on)regelmatig vernieuwd en aangevuld.

 

VEILIGHEID WINKEL.

Uit veiligheidsoverweging dienen in principe alle winkeldiensten met een dubbele bezetting te worden gedraaid. Dit is, mede door Covid-19 en een lichte afname van het aantal vrijwilligers niet altijd mogelijk gebleken.

Vanwege de door de overheid ingevoerde AVG wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is er getracht de genomen maatregelen die de veiligheid van persoonsgegevens en de privacy van de medewerkers beogen, zo goed mogelijk na te streven.

 

 

 

  Balans 2021   2022  
    debet credit debet credit
B1 Winkelinventaris 9   10  
B2 Computerapparatuur/software 814   1200  
B3 Winkelpand WOZ-waarde 103.000    103.000   
B4 Hypothecaire schuld   34.519   34.518
B5 Reserve onderhoud pand   ---   2.143
B6 Eigen vermogen   115.570   113.696
B7 Kas 3.120   3.909  
B8 Triodosbank 29.292   31.254  
B9 Debiteuren 226   523  
B10 Nog af te wikkelen pin betalingen 733   128  
B11 Crediteuren   1.010   ---
B12 Nog te betalen kosten   245   730
B13 Nog te ontvangen bedragen ---   500  
B14 Nog af te dragen BTW   716   762
B15 Voorraad 15.726   13.120  
B16 Resultaat   860   1.795
    152.920 152.920  153.655 153.644 

 

  Resultatenrekening 2021   2022  
    kosten baten kosten baten
R1 Diverse belastingen 1.063   1.116  
R2 Energiekosten 1.958   3.769  
R3 Contributies/abonnementen 3.275   2.927  
R4 Bankkosten/ontvangen rente 404   471  
R5 Hypotheekrente 1.455   1.114  
R6 Afschrijvingen 2.215   707  
R7 Overige huisvestingskosten 1.092   605  
R8 Interne activiteiten/algemene kosten  1.747   2.444  
R9 Advertenties/reclame 518   1.191  
R10 Verzekeringen 116   170  
R11 Verkopen   45.646     49.672
R12 Kostprijs verkopen 30.456   32.783  
R13 Donaties 487   580  
R14 Resultaat (winst) 860   1.795  
    45.646   45.646   49.671   49.672  

                                    

TOELICHTING:

Ten opzichte van voorgaande jaren is de presentatie van de balansposten B1 t/m B3

gewijzigd.

In het verleden werd debet de aanschafwaarde en credit het totaal aan

afschrijvingen vermeld. De boekwaarde kon men vinden door het saldo van beide getallen te berekenen.

Voortaan wordt een meer gebruikelijke presentatie gevolgd. waarbij alleen

de boekwaarden vermeld worden.

Daarbij is voor het winkelpand er voor gekozen om voorzichtigheidshalve de actuele WOZ-waarde als boekwaarde te hanteren.

Op het pand werd en wordt niet afgeschreven. De op de balansen in het verleden vermelde historische waarde van € 135,500,- is in deze nieuwe opzet€ 32.500,- lager. Hetgeen uiteraard betekent dat het in het verleden berekende 'eigen vermogen' met dit bedrag neerwaarts wordt gecorrigeerd. Terwillle van de vergelijking is deze correctie ook voor 2021 toegepast.

De winkelinventaris is in het boekjaar geheel afgeschreven en zou in dit verslag  dus een boekwaarde van € 0,- hebben. De vermelde willekeurige waarde van € 10,- is slechts bedoeld om ook de post 'winkelinventaris' op de balans te vermelden.

Bij de vermelde boekwaarde van de voorraad past de kanttekening dat deze waarde uit de boekhouding komt en niet is gecontroleerd door een 'fysieke' opname van de voorraad. Er zijn echter geen indicaties dat de inkoopwaarde van de voorraad eind 2022 in grote mate zou kunnen afwijken van de waarde uit de boekhouding.

 

                                     De foto’s zijn gemaakt tijdens de jubileum festiviteiten.