JAARVERSLAG  2023 -  WERELDWINKEL GORINCHEM.

In 2023 zijn er geen verdere belemmeringen van de openingstijden van de winkel meer geweest vanwege Covid-19.

De openingstijden konden niet terug naar het niveau van de jaren voor de pandemie.

Dit is mede het gevolg van de mogelijkheden die het huidige vrijwilligersbestand toestaan, er bleken niet voldoende vrijwilligers te zijn die winkeldiensten uitvoeren om vaker of langer open te kunnen zijn. Het was daardoor regelmatig zelfs nodig om wat te improviseren om het winkelrooster sluitend te krijgen, dankzij de inzet van Theo is het, op een enkele uitzondering na, toch gelukt om volgens de planning open te zijn.

Ook de verkoop heeft er niet onder geleden, omzet en resultaat waren hoger dan over 2022, zie ook het financieel verslag van de penningmeester.

Aanvulling van het aantal vrijwilligers  blijft dus een punt van aandacht de komende tijd.

Gezien de in de winter van 2022 sterk gestegen energiekosten is er een energiecoach ingeschakeld om te bekijken hoe we op energiegebruik konden besparen.

Dit heeft geresulteerd in het nemen van een pakket energie besparende maatregelen, waarvan het resultaat al vrij snel waarneembaar was.

E.e,a. komt uiteraard ook ten goede aan het klimaat.

De verkoop via de VVV card is in 2023 voortgezet, de omzet via deze card blijft ook over 2023 laag.

De Bliekenbon/card blijft ook inwisselbaar, het is mogelijk dat er mettertijd kosten aan verbonden zijn.

De kerstpakketten verkoop heeft de omzet slechts matig positief beïnvloed, met dank aan de medewerkers die de verkoop werkzaamheden uitvoerden.

Ook dank aan alle medewerkers die zich ook in dit jaar weer vol ingezet hebben om de verkoop, publiciteit, inkoop, etalage etc. voort te zetten.

Wereldwinkel Gorinchem is deelnemer in de Gorinchemse BIZ. (Bedrijven Investerings Zone).

De Langendijk blijkt geen deel uit te gaan maken van het kernwinkelgebied, de gemeente is wel van mening dat de Langendijk een speciale winkelstraat is die de nodige aandacht zal blijven krijgen.

WERKGROEPEN.

De werkgroepen binnen de winkel functioneren volgens de in 2014 geformuleerde opzet, over mogelijke verbetering van het functioneren van de werkgroepen wordt voortdurend nagedacht.

Enkele in 2023 functionerende werkgroepen zijn:

-Werkgroep winkelinrichting is (gekoppeld aan inkoop en verkoop.)

-Inkoop / verkoop / etalagegroep.

-Publiciteit groep.

-Personeelszaken.

-Werkgroep ICT.

-Werkgroep administratie en financiën.

ORGANISATIE.

De Wereldwinkel draait volledig op de inzet van vrijwilligers, het aantal vrijwilligers dat in 2023 actief meedraaide in de stichting  bedraagt gemiddeld 31. Gedurende het jaar hebben enkele medewerkers afscheid genomen, er kwamen ook nieuwe vrijwilligers bij.

De afdeling personeelszaken heeft aandacht besteed aan het afscheid van vertrekkende medewerkers, en aan het bezoeken van enkele zieken

Jarige medewerkers kregen ook in 2023 weer een felicitatie kaartje toegestuurd.

Het bestuur is uit de vrijwilligersgroep samengesteld en is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de stichting.

Annie de Vries heeft medio 2023 aangegeven dat zij het bestuurswerk niet meer met haar baan kon combineren, zij is nog wel als vrijwilliger verbonden aan de winkel.

Suzan Loefs is begin december gestart als nieuw bestuurslid.

Het bestuur bestond 31-12-2023 uit 5 personen.

-Inie Paulus. (waarnemend voorzitter)

-Wim Verwoerdt. (secretaris)

-Rien Stolk. (penningmeester)

-Bregitta Breedveld

-Suzan Loefs.

De koffie ochtenden, waar alle medewerkers in principe aan kunnen deelnemen konden in 2023 weer worden opgestart, dit gebeurde wel wat minder regelmatig.

De besluitvorming binnen de stichting vindt plaats tijdens de bestuursvergaderingen, waaraan in principe alle medewerkers kunnen deelnemen.

Een onderzoek onder de medewerkers heeft er toe geleid dat er naar verbetering van de communicatie tussen bestuur en medewerkers gestreefd dient te worden, terwijl ook de publiciteit via facebook en Instagram wellicht beter en effectiever zou kunnen.

Er is geen aansluiting tot stand gekomen met een landelijke Wereldwinkel organisatie.

PRODUCTENVERKOOP.

De inkoopgroep is er in geslaagd de sortering kunstnijverheidsproducten uit te breiden en zoveel mogelijk aan te passen aan de vraag.

Het realiseren van een zo groot mogelijke winst is niet de belangrijkste doelstelling van de wereldwinkel. Er wordt wel gestreefd naar een goede omzet, dit is van belang voor de producent, maar is tevens noodzakelijk voor de exploitatie van de winkel.

Het aandeel van food producten is in 2023 verder afgebouwd

De doelstelling van de Wereldwinkel blijft het nastreven van een eerlijker wereldhandel,  met een redelijk en eerlijk inkomen met goede arbeidsomstandigheden voor de producenten, terwijl duurzaamheid ook in de Wereldwinkel steeds meer de aandacht verdient.

ACTIES.

Gedurende het jaar 2023 is Wereldwinkel Gorinchem lid geweest van winkeliersvereniging “Hartje Gorcum” en de winkeliersvereniging van de Langendijk.

Waar mogelijk is er ook verkoop gerealiseerd door middel van het gebruik van een kraam of anderszins, o.m  een schemermarkt en tijdens de botenbeurs.

2 december hebben we Piet in de winkel op bezoek gehad, Sint was helaas wegens ziekte verhinderd. Er was een grabbelton voor de jonge klantjes.

Tijdens de monumentendag waren de keldergewelven onder de winkel te bezichtigen.

ETALAGE / WINKELINRICHTING.

De etalage bepaalt voor een deel het gezicht van de winkel en is daardoor in dat opzicht zeer belangrijk.

De etalagegroep is er ook in 2023 weer in geslaagd de etalage origineel in te richten, er zijn regelmatig positieve reacties van klanten en overige bezoekers ontvangen.

WINKELPAND.

Het winkelpand is eigendom van de Stichting Wereldwinkel Gorinchem. Samen met de eigenaar van de woning boven de winkel hebben we zitting in een VVE. De lasten zijn dankzij de goede omzet geen probleem, De hypotheeklasten zijn relatief laag, en het afgelopen jaar zelfs iets gedaald. Zie hiertoe ook het financiële deel van dit jaarverslag.

De kozijnen in de achtergevel van de winkel zijn in het najaar van 2022 geschilderd aan de buitenzijde.

AUTOMATISERING.

De IT werkgroep heeft ook het afgelopen jaar weer in maandelijks overleg gevoerd om verbetering en vermindering van storingen te bewerkstelligen.

Januari 2023 is het Wereldkassa kassa systeem in gebruik genomen, in de loop van het jaar is voor de nodige back ups Drop box geïnstalleerd.

Het verbeteren van de website blijft een aandachtpunt, er zijn inmiddels een aantal uitbreidingen en verbeteringen doorgevoerd, er is o.m. productinformatie toegevoegd.

PUBLICITEIT.

PR activiteiten blijven zeer belangrijk voor een organisatie als de Wereldwinkel.

Facebook en Instagram zijn ook in 2023 ingezet t.b.v. de broodnodige publiciteit. Van de plaatselijke media is zoveel als mogelijk was gebruik gemaakt.

De informatie op het video scherm in de winkel wordt (on)regelmatig vernieuwd en aangevuld.

VEILIGHEID WINKEL.

Uit veiligheidsoverweging dienen in principe alle winkeldiensten met een dubbele bezetting te worden gedraaid. Dit is helaas door een lichte afname van het aantal vrijwilligers ook in 2023 niet altijd mogelijk gebleken.

Vanwege de door de overheid ingevoerde AVG wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is er getracht de genomen maatregelen die de veiligheid van persoonsgegevens en de privacy van de medewerkers beogen, zo goed mogelijk na te streven.

FINANCIEEL JAARVERSLAG 2023 WERELDWINKEL GORINCHEM

B9

Debiteuren

B10

Nog af te wikkelen pin-betalingen

B11

R14

Resultaat

KANTTEKENINGEN:

Het ten opzichte van vorig jaar sterk verbeterde resultaat is te danken aan de gestegen

Omzet, waarbij de totale kosten ten opzichte van vorig jaar globaal gelijk zijn gebleken.

Met betrekking tot het sterk gestegen Eigen Vermogen (balanspost B6) past de kanttekening

dat de stijging voor het grootste deel te danken is aan de gemeente die een aanzienlijk

hogere WOZ waarde heeft vastgesteld.

Onderdeel van het gepresenteerde Eigen Vermogen is ook de uit de boekhouding af te leiden

inkoopwaarde van de voorraad. Een fysieke opname van de voorraad en daarmee

het bepalen van de actuele waarde heeft echter ook dit jaar niet plaats gevonden.

Al met al dient dus de vermelde waarde van het Eigen Vermogen niet al te letterlijk worden

genomen en meer gezien te worden als een indicatie  voor de orde van grootte van de

bevredigende vermogenspositie van de Stichting Wereldwinkel Gorinchem.